Program motywacyjny opiera się na bardzo podobnej koncepcji co program lojalnościowy, jednak – jak sama nazwa wskazuje – skupia się w większym stopniu na motywacji docelowego uczestnika. Program motywacyjny może dotyczyć zarówno klienta indywidualnego, jak i firm i ich pracowników, co jest częściej spotykane.
Po co organizować program motywacyjny?
W ogromnym skrócie: żeby polepszać swoje wyniki i dążyć do wzrostu. Formuła programu motywacyjnego zakłada podejście „zrób coś w określonym czasie czy w określony sposób, a dostaniesz w nagrodę coś bonusowego”. Jeśli więc chcesz podnieść morale pracowników czy konsumentów i zwiększyć ich zaangażowanie, program motywacyjny to najlepsza opcja. Organizacje na całym świecie bardzo dobrze zdają sobie sprawę z ich znaczenia – wartość rynku programów motywacyjnych szacuje się obecnie na ponad 100 miliardów dolarów, z czego 46 miliardów dolarów przypada na bezgotówkowe formy nagradzania uczestników.
Programy motywacyjne mają tak dużą skuteczność, ponieważ wykorzystują instynktowne ludzkie zachowania. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Cornell wykazały, że natychmiastowe nagrody zwiększają motywację wewnętrzną poprzez powiązanie działania z celem, dlatego pracownicy nagradzani częściej są bardziej zmotywowani do wykonywania powiązanych zadań. Firmy, które korzystają z programów motywacyjnych dla pracowników, odnotowują wskaźnik sukcesu w osiąganiu ustalonych celów w momencie zaoferowania nagrody na poziomie aż 79%.
Programy motywacyjne mogą zwiększyć wydajność pracowników nawet o 44% i mogą zmotywować nawet 66% pracowników do pozostania w firmie. Dzięki programom motywacyjnym można odnotować również nawet trzykrotny wzrost rocznych przychodów w porównaniu z firmami, które nie zdecydowały się na wdrożenie programu motywacyjnego. Specjaliści zadowoleni z benefitów są ponad dwukrotnie bardziej skłonni do odczuwania satysfakcji z wykonywanej pracy.
Co można nagradzać w programie motywacyjnym?
Przekrój działań, które muszą podejmować pracownicy, aby otrzymać nagrodę, jest bardzo szeroki, a ogranicza go jedynie wyobraźnia zespołu kreacji i specyfika branży. Pod uwagę można zatem brać:
- uczestnictwo w szkoleniach, kursach – ogólny samorozwój
- wyrabianie norm czasowych / ilościowych
- organizację lub udział w inicjatywach charytatywnych, społecznych itd.
- polecenia firmy / produktów na zewnątrz czy też potencjalnych pracowników do zatrudnienia w firmie
- wzorową frekwencję
- punktualność
- staż pracy.
Można także organizować dodatkowe aktywności grywalizacyjne, np. jak swego czasu InPost, który nagradzał najszybszy czas wyjęcia paczek z paczkomatów.
Typy nagród w programie motywacyjnym
O ile program lojalnościowy skupia się głównie na zbieraniu punktów i wymienianiu ich na nagrody rzeczowe, a dodatkowe aktywizacje to np. personalizowane rabaty, o tyle program motywacyjny ze względu na swoją specyficzną grupę docelową (dla przypomnienia: głównie pracownicy danych firm) wymusza nieco większą kreatywność zarówno w projektowaniu działań, jak i w obszarze przyznawania nagród. Można się zatem spotkać z nagrodami takimi jak:
- nagrody rzeczowe zarówno związane z asortymentem / profilem działalności danej firmy, jak i niezwiązane z tymi czynnikami, np. elektronika, małe AGD itd.
- vouchery na zakupy, usługi oferowane przez organizatora programu motywacyjnego, ale też niezależne vouchery takie jak:
- wejściówki na wydarzenia kulturalne
- wejściówki / vouchery do centrów sportów / miejsc oferujących inne aktywności
- wejściówki do SPA itd.
- wycieczki krajowe i zagraniczne
- karty podarunkowe / bony Sodexo
- premie do wynagrodzenia
- szkolenia i kursy
- imprezy firmowe czy udział w imprezach branżowych (często wartościowych pod kątem merytorycznym i sporo płatnych)
- oraz nagrody niematerialne takie jak uznanie, docenienie, wyróżnienie na forum pracowniczym, dodatkowe dni wolne, pierwszeństwo w deklarowaniu urlopu, bardziej elastyczny grafik itd.
Organizacja programu motywacyjnego
W dużej mierze proces ten pokrywa się z organizacją programu lojalnościowego, o którym można poczytać tutaj. W tym przypadku często odchodzi natomiast konieczność konstruowania przelicznika punktowego. Szczególną uwagę warto skupić na skrupulatnej analizie potrzeb brandu i przede wszystkim przyszłych uczestników. Wiąże się to z analizą demograficzną. Często też przeprowadzeniem badań bezpośrednio wśród pracowników. To etap pracochłonny, ale w ten sposób jak najdokładniej jesteśmy w stanie stwierdzić, jakie nagrody będą dla zainteresowanych zwyczajnie atrakcyjne. Oprócz tego należy pomyśleć o tym, by program był:
- prosty – zarówno pod kątem kreacji, contentu, jak i mechanizmu. Często może bowiem trafiać do osób starszych, z niższym wykształceniem itd. – a przecież każdemu zależy na tym, aby do programu motywacyjnego dołączyło jak najwięcej osób z docelowego grona
- przewidywalny – bez kruczków, gwiazdek i uwag zapisanych małym druczkiem. Warto przejrzyście i szczerze przedstawić wszelkie warunki udziału, premiowane aktywności i przewidywane nagrody, a także zadbać o precyzyjny regulamin
- sprawny i stymulujący – najprościej mówiąc: aby za obietnicami szły czyny i zadowolenie uczestników, co przełoży się na ogólny obraz danej marki – klient sklepu zobaczy zadowolonego pracownika, a konsument podzieli się pozytywnym doświadczeniem ze znajomymi
- atrakcyjny i rzeczywiście motywujący – nie stawiajmy przed uczestnikami celów nie do osiągnięcia lub jedynie takich, na które będą musieli pracować całe długie miesiące; istotna jest segmentacja osiągnięć i danie szansy każdemu. Jednocześnie nie oszczędzajmy na nagrodach i dopasujmy je analogicznie do włożonej w ich osiągnięcie pracy. Organizacja programu motywacyjnego „po kosztach” zapewne nie przyniesie spektakularnych efektów. Chcąc budować w ten sposób zaangażowaną społeczność, trzeba ją docenić i w nią zainwestować
- łatwo dostępny i zintegrowany – mowa o platformie ze spisanymi zasadami i listą nagród, regulaminem, ewentualnym podglądem punktów czy systemem raportowania aktywności. W zależności od potrzeb danego brandu może powstać osobny landing page, aplikacja i dedykowany system CMS do obsługi programu – obowiązkowo musi też powstać odnośnik do programu bezpośrednio w wewnętrznej sieci organizatora, do której pracownicy mają dostęp. Równie ważne są aktualne materiały offline’owe – plakaty, naklejki, banery w szatniach czy pomieszczeniach socjalnych itd., które będą przypominały o programie i motywowały do uczestnictwa.
Osobnym i bardzo obszernym elementem jest zaprojektowanie komunikacji programu motywacyjnego. Cała kreacja – key visual, hasło, nazwa, główne treści na materiały offline’owe i online’owe – to niezwykle kreatywny, dynamiczny i czasochłonny proces, który wymusza zaangażowanie wielu specjalistów. Kolejny filar to zaplecze prawno-formalno-organizacyjne – równie spory zespół nieustannie musi czuwać nad projektem, weryfikować wszelkie pomysły kreacji, jednocześnie współpracować z prawnikami i bezpośrednio z organizatorem – zlecającym firmie kompleksowe przygotowanie takiego przedsięwzięcia. W końcu grupa programistów oraz specjalistów od konstruowania mechanizmów programów lojalnościowych, motywacyjnych i innych – to oni dbają o prawidłowe funkcjonowanie całego programu, testują wszelkie opcje, jednocześnie projektując potrzebne elementy: landing page, aplikacje, wtyczki czy widżety.
Wymienione wyżej prace odbywają się w Viscale symultanicznie i kompleksowo dzięki niezbędnym zasobom ludzkim z każdej wspomnianej dziedziny. Zespół ekspertów ma nieograniczone możliwości w zakresie komunikacji i wspólnej pracy, stąd też proces – a więc i cały program motywacyjny – jest spójny, maksymalnie spersonalizowany oraz gotowy do osiągania oczekiwanych od niego celów.