Wszelkie benefity, które konsument może otrzymać poprzez udział w programie lojalnościowym, są bardzo pożądanym sposobem promocji. W ten sposób firma buduje lojalność klientów oraz sprawia, że ci chętnie do niej wracają. Oprócz odpowiedniego doboru nagród do grupy docelowej niezwykle istotne są aspekty prawne przyznawania nagród. Jak to wygląda z formalnej strony?
Listen to "| Łukasz Wołek| Czy programy lojalnościowe działają?" on Spreaker.
Sprzedaż premiowa
Przekazanie i otrzymanie nagrody są ściśle regulowane prawnie. Należy wiedzieć, jakie przepisy określają procesy związane z obrotem nagród lojalnościowych. Jak wiadomo, darowizna w polskim prawie może wiązać się z koniecznością rozliczenia się z Urzędem Skarbowym. Podatek ten waha się od 3% do aż 20%. Jednak czy otrzymując nagrodę w programie lojalnościowym (która również jest po części darowizną), musimy uiszczać dodatkową opłatę? I tak, i nie. Zacznijmy od tego, że nagradzanie w programach lojalnościowych określone jest mianem sprzedaży premiowanej. Służy ona nagradzaniu nabywców, a więc bezpośrednio prowadzi do promocji marki i pozwala firmie uzyskać przychody. Jak rozliczyć taką sprzedaż premiową? Wszystko zależy od charakteru podmiotu, który jest odbiorcą sprzedaży premiowej.
Osoby prywatne
Przyznanie nagrody w sprzedaży premiowej powoduje powstanie przychodu regulowanego przez art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym dla osób fizycznych. O ile jednorazowa wartość nagrody premiowej nie przekroczy 2000 zł, to taki bonus jest zwolniony z podatku (zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o PIT). Należy wspomnieć, że jeszcze kilka lat temu wartość nagrody nie mogła przekroczyć 760 zł. Teraz, ku uciesze organizatorów programów lojalnościowych, ten próg został zwiększony. Jeśli nagroda przekracza wspomnianą wcześniej kwotę 2000 zł, to (zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT) organizator programu lojalnościowego obciążony zostaje obowiązkiem pobrania od osoby prywatnej zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wartości wygranej kwoty lub wartości nagrody ze sprzedaży premiowej.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą
Zwolnienie z opodatkowania nagrody uzyskanej w sprzedaży premiowej (Zgodnie z art. 21 ustawy o PIT) nie obejmuje osób prowadzących działalność gospodarczą. Osoby te muszą wykazać i opodatkować powstały w ten sposób przychód.
Zwolnienie z opodatkowania
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może zwolnić organizatora z opodatkowania sprzedaży premiowej w ramach realizowanego programu lojalnościowego gdy:
- jednorazowa wartość otrzymanej nagrody nie przekracza 2000 zł,
- nagroda nie jest uzyskana z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej przez nagradzanego,
- program lojalnościowy opiera się o sporządzony wcześniej regulamin.
Regulamin
Co zatem wziąć pod uwagę, tworząc regulamin programu lojalnościowego?
Z pewnością należy uwzględnić:
- odpowiednią dokumentację, zawierającą zasady programu, które zostały podane klientowi, gdzie były one dostępne, w jakim czasie itd.,
- obowiązki uczestnika oraz korzyści, na które może on liczyć,
- odpowiednio opisane zasady programu lojalnościowego,
- przepisy kodeksu cywilnego, które odnoszą się do tej formy prawnej.
Tworząc program lojalnościowy, należy mieć na uwadze różne aspekty, od komfortu konsumenta po przepisy prawnie regulujące sprzedaż premiową. Należy pamiętać, że zwolnienia z PIT-u dotyczy wyłącznie programów kierowanych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z pewnością znajomość zasad dotyczących PIT-37 i nagród w sprzedaży premiowej pomoże w prowadzeniu lukratywnego programu lojalnościowego. Mimo wszystko lepiej nie przekraczać progu 2000 zł przy wyborze nagród za lojalność konsumencką. Z drugiej jednak strony - możliwość wygrania przez konsumenta czegoś wartościowego, nawet jeśli przekroczony zostanie próg opodatkowania, zawsze jest walorem dodającym programowi atrakcyjności i … uczestników;).